ICATT interactive media ICATT interactive media ICATT interactive media

“We detacheren niet een ‘poppetje’”

“We detacheren niet een ‘poppetje’”

Meer krijgen dan waar je om vraagt is altijd leuk. Of dat nou gaat om een gratis dekbed bij een boxspring of een tweede bril bij een opticien. Maar een extra medewerker en zelfs een heel team? Bij ICATT is dat bij detacheringsopdrachten heel gewoon. “Als we bij klanten dingen zien die beter kunnen, dan pakken we dat aan. Ook als het niet tot de opdracht behoort”, aldus Hanneke van der Horst.

Tijdelijke capaciteitsproblemen

Hanneke is directeur van ICATT en weet dus als geen ander wat er in organisaties speelt. En ook wat voor vlees ze in de kuip heeft. Hanneke: “Als digitale dienstverlener hebben we alles en iedereen in huis om digitaliseringsprojecten tot een goed einde te brengen. Veel bedrijven, overheden en andere organisaties hebben hun eigen digitale dienstverleningsafdelingen. Die medewerkers houden zich in de regel vooral bezig met coördinatie en beheer. Bij tijdelijke capaciteitsproblemen klopt men regelmatig bij ons aan voor hulp in de vorm van detachering.”

Meedenken over organisatiestructuur

“Hoewel detachering voor ICATT geen core business is, laten we deze organisaties niet voor niets aankloppen. Onze handen jeuken nou eenmaal heel snel, zeker als we mogelijkheden zien voor verbeteringen. Dat is het belangrijkste verschil met ‘gewone’ detachering, waarbij een poppetje bij een klant wordt geplaatst om uitsluitend hetzelfde werk uit te voeren. Dat doen onze collega’s natuurlijk ook, maar ze kijken tegelijkertijd hoe bepaalde zaken ook qua organisatiestructuur en werkwijze beter kunnen. Daar hoeven we geen moeite voor te doen, zo zijn we nou eenmaal.”

Bredere kijk

We hebben onlangs een collega gedetacheerd bij de provincie Overijssel, waar we in een half jaar tijd alle processen hebben gedigitaliseerd. Daar was men zelf al twee jaar mee bezig, zonder echt voortgang te boeken. Hanneke: “Die snelheid hebben we erin gekregen door ontwerpprincipes vast te leggen en op basis daarvan knopen door te hakken. Daarnaast hebben we direct samengewerkt met inhoudsdeskundigen, zodat alles naadloos aansloot bij hun werkwijze. Tegelijkertijd hebben we de leverancier van hun formulierentool geadviseerd bij het verbeteren van de routering en capaciteit van die tool. Omdat wij dus iets breder kijken, slaat deze opdrachtgever twee vliegen in één klap.”

Experimenteren

“Hoewel developers het minst worden gedetacheerd, pakte dat laatst bij wijze van experiment eveneens goed uit. Voor een onderwijsklant voeren we normaliter drie keer per jaar een update uit aan een applicatie aan de hand van een wensenlijst. Dit keer hebben we een developer drie weken bij de klant gedetacheerd en dat werkte veel efficiënter en voor de klant goedkoper. Wanneer gedetacheerde collega’s bepaalde knelpunten zelf niet kunnen oplossen, dan schuiven we nog een collega naar voren die de bewuste expertise wel in huis heeft. Dat kan een ontwerper of tester zijn, maar ook een projectmanager. In het geval van een totaal nieuwe aanpak of organisatiestructuur zorgen we er tevens voor dat deze in de organisatie van de klant geborgd wordt. Op die manier hebben zij er nog jaren profijt van.”

Lees hier meer over detacheren via ICATT.

Kun jij wel wat tijdelijke ondersteuning gebruiken bij digitaliseringstrajecten in eigen beheer? Bel ons dan voor vrijblijvend advies.

 

<<  UI/UX: logisch, simpel en spannend

Een passend portaal voor passend onderwijs  >>