ICATT interactive media ICATT interactive media MENSELIJK DIGITAAL ICATT interactive media MENSELIJK DIGITAAL

UI/UX: logisch, simpel en spannend

UI/UX: logisch, simpel en spannend

Heb je wel eens gekeken naar de achterkant van een patchkast of de binnenkant van je mobieltje? Dat nodigt niet bepaald uit tot bedienen. De zintuigen willen ook wat, en zo is het ook met software. Eva Diop is als UI/UX designer dagelijks in de weer om de gebruikerservaring van eindgebruikers te optimaliseren. “Software gebruiken moet naast logisch ook gewoon leuk zijn”, aldus Eva.

Niet alleen mooi, maar ook snel

Eva gaat aan het werk zodra bekend is welke features er moeten komen. Deze zijn vaak omschreven in een user story. Van daaruit kunnen de benodigde features eventueel worden vastgelegd in een functioneel ontwerp, diagram of Excelbestand. Als eerste pakt Eva de basis feature (story), oftewel het elementaire onderdeel, op. Eva: “Als je een fiets gaat ontwerpen, begin je ook niet met het stuur maar doe je eerst de elementaire onderdelen. Bij gebruikerservaring draait veel om visuele elementen en de aantrekkelijkheid van software en de interface. Gebruikservaring heeft naast de look & feel ook te maken met toegankelijkheid in brede zin. Dus: hoe logisch is de routing dan wel de navigatie en hoe ‘snel’ werkt en laadt de software.”

Animaties, spinners en sliders

Een algemene vuistregel is dat de meeste gebruikers al na 1 seconde wachten geïrriteerd beginnen te raken. Is de responstijd langer dan 3 seconden, dan kan er al rook uit hun oren komen. Eva: “Dat betekent onder andere dat je als UX-designer het gebruik van speelse elementjes als animaties, spinners en sliders goed moet doseren. Zulke elementjes voegen zeker waarde toe, maar moeten zodanig worden toegepast dat de website niet trager wordt. Verder streven we bij het design naar inclusiviteit. In het ontwerp houd ik, indien nodig, dus ook rekening met mensen met visuele of auditieve handicaps en laaggeletterden. Alles draait om eenvoud.”

Gebruikers observeren

Bij UX-design wordt er goed nagedacht over wat er in het hoofd van de gebruiker afspeelt. De UX/UI-ontwerpers van ICATT kunnen daarbij voor een flink deel terugvallen op hun opleiding en ruime ervaring. Eva: “Bij ongebruikelijke of complexe toepassingen is dat soms niet genoeg en ga ik naast gebruikers zitten om hen te observeren. Als je bijvoorbeeld constateert dat iemand constant heen en weer klikt tussen twee pagina’s, dan passen we het zo aan dat die pagina’s beide in beeld blijven. Overigens kunnen we net als low-code voor software developers deels gebruik maken van bestaande formats voor het maken van bijvoorbeeld styleguides of wireframes. We gaan natuurlijk niet steeds opnieuw het wiel uitvinden."

Hergebruiken en finetunen

“Het bekende winkelwagentje op webshops gaan we echt niet zelf ontwerpen, althans niet de werking ervan. Hooguit een iets ander vormpje en/of kleurtje. Ook inlogprocedures zijn vrij standaard en kunnen we vaak hergebruiken. Gebruikers zijn er immers al bekend mee en iets nieuws bedenken werkt dan alleen maar verwarrend. In de laatste fase kijk ik samen met onze frontender, die het daadwerkelijke programmeerwerk doet, naar het eindresultaat. Omdat ik het dan pas echt op het uiteindelijke scherm zie in plaats van in een opmaakprogramma, passen we meestal nog wat kleine dingetjes aan. Daarna moeten de elementen uiterlijk, gevoel en usability helemaal in balans zijn. Het eindresultaat is dat de gebruiker moeiteloos en zonder vragen door de site of applicatie heen gaat.”

Meer weten over UX/UI? Of kan het gebruiksgemak van jouw applicaties beter? Bel ons gerust voor een vrijblijvend advies