ICATT interactive media ICATT interactive media ICATT interactive media

Online interactie: de juiste koppelingen en goede UX

Online interactie: de juiste koppelingen en goede UX

Omdat geen twee organisaties of diensten hetzelfde zijn, komt er bij digitalisering altijd een stuk maatwerk kijken. Bij maatwerk denken veel mensen, ten onrechte, automatisch aan dure, volledig nieuw ontwikkelde software. Maatwerk zit hem bij ICATT echter in het slim aan elkaar knopen van ‘standaard’ software en die toegankelijk maken voor de eindgebruiker via een goede site of ‘Mijn Omgeving’. Projectmanager Willemiek Bijlenga legt aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden uit hoe dat in zijn werk gaat.

Effectieve koppelingen

Bij die standaard software gaat het in toenemende mate om Software as a Service (SaaS) die je in abonnementsvorm afneemt. Bekende voorbeelden zijn ERP-systemen als Microsoft Dynamics en AFAS of de online CRM (klanten-/relatiebeheer) van Salesforce. Willemiek: “Het nadeel van dit soort software is dat je ook betaalt voor functionaliteiten die je niet gebruikt en dat het maken van koppelingen aan zowel de voorkant (gebruiker) als achterkant (je eigen backoffice) niet inbegrepen is. Bovendien blijf je bij SaaS ook veel langer betalen dan bij maatwerk. Zeker als dat maatwerk op een agile manier, dus stap voor stap, wordt ontwikkeld vanuit de basisfunctionaliteit waaraan gaandeweg minder belangrijke functies worden toegevoegd.”

Interactieve processen

“Werken klanten toch met standaard applicaties, dan zorgen wij ervoor dat deze optimaal aansluiten bij de specifieke bedrijfsprocessen. Bij gemeenten en maatschappelijke organisaties zijn die processen interactief. Doorgaans starten de (aan)vragen of registraties via de website.” De webapplicatie begint vaak als een soort loket en gaat daarna snel richting een dossier waar beide partijen toegang toe hebben. Dat verliep in de ‘Mijn omgeving’ van het Oranje Fonds eerst nogal stroef met vooral veel mailverkeer en nauwelijks mogelijkheden om documenten te up- en downloaden. Door een slimme integratie met Salesforce en het optimaliseren van de Mijn Omgeving is dit verholpen. Willemiek: “Een groot deel van het werk bij het Oranje Fonds zit in het beoordelen en goedkeuren van subsidieaanvragen voor sociale initiatieven. Door die goed- en afkeuring rechtstreeks via Salesforce te laten verlopen, hebben we hen veel handmatig werk bespaard en is bovendien de status van iedere subsidieaanvraag realtime zichtbaar.”

Museumkaart

Voor Stichting Museumkaart hebben we onder meer een koppeling tot stand gebracht met de Museumdatabase, de tentoonstellingsdatabase en een fulfilmentbureau dat de pasjes maakt en naar de aanvrager toestuurt. Daarnaast hebben we vergaande personalisatie van de individuele Museumkaart mogelijk gemaakt. Denk hierbij aan het uploaden van een foto van de aanvrager met gezichtsherkenning (Artificial Intelligence), het verwerken van kortingen en de kaart als cadeau aan anderen aanbieden. Ook kunnen gebruikers in één oogopslag zien welke musea ze allemaal al bezocht hebben en tot wanneer hun kaart geldig is.

Partners voor Jeugd (PVJ)

“Voor PVJ zijn we momenteel druk bezig met het stroomlijnen en flexibeler maken van het declaratieproces. Zo kunnen ouders die de voogdij hebben over een licht verstandelijk beperkt (LVB) pleegkind binnenkort zelf inloggen om kosten te declareren en bankgegevens te wijzigen. Voorheen ging het laatste met enveloppen heen en weer. Verder merken we telkens weer dat klanten graag alles bij één partij neerleggen die niet alleen de techniek, maar ook zaken als UX-ontwerp (met het oog op toegankelijkheid voor elke denkbare gebruiker), testen, hosting en projectmanagement in huis heeft. En die ook na de implementatie betrokken blijft met goede support.”

Verloopt jouw online communicatie met gebruikers stroef of kan de digitalisering in jouw organisatie wel een boost gebruiken? Bel ons dan voor vrijblijvend advies.



<<  5 redenen om te kiezen voor maatwerk software

De geboorte van een e-formulier  >>