ICATT interactive media ICATT interactive media ICATT interactive media

Hoe digitaal toegankelijk zijn jouw e-formulieren?

Websites en e-formulieren bij veel overheden voldoen niet aan de geldende richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Dat is slecht nieuws voor mensen met een functiebeperking.

Hoe digitaal toegankelijk zijn jouw e-formulieren?

Sinds september zijn overheidsinstanties en publieke organisaties wettelijk verplicht de Europese richtlijnen voor digitale toegankelijkheid aan te houden (WCAG). Volgens Maryse van Dalen, die bij Gemeente Amsterdam is gedetacheerd om alle processen rondom e-formulieren in goede banen te leiden, zijn vooral e-formulieren bij veel overheden echter nog verre van WCAG-proof. Dit wordt bevestigd door recent onderzoek.

2 miljoen mensen met een functiebeperking

Voldoen aan de WCAG luistert erg nauw en is gebonden aan meer dan zestig regels. Althans op dit moment, want er komen om de zoveel tijd nieuwe regels bij. Zo zou de kop boven deze blog door een abstract woord als ‘toegankelijk’ en het woord ‘e-formulieren’ vrijwel zeker door de mand vallen, ook al begrijpen jij en ik wat er wordt bedoeld. Maryse: “Alle overheidswebsites, inclusief e-loket en e-formulieren, moeten voor iedere burger begrijpelijk zijn. Dus ook voor de naar schatting 2 miljoen Nederlanders met een functiebeperking. Daar vallen naast blinden en slechtzienden bijvoorbeeld ook laaggeletterden en mensen met een beperkte motoriek onder.”

Specialistische kennis

“Moeilijke dan wel niet-Nederlandse woorden en afkortingen moeten om die reden zoveel mogelijk worden vermeden. Verder moeten digitale formulieren responsive zijn, dus zichzelf automatisch aanpassen aan het schermformaat van het apparaat, moeten lettertypes in grootte aanpasbaar zijn en moeten burgers met behulp van de Tab-knop zonder te muisklikken door andere velden kunnen navigeren. Ook het gebruik van alleen de kleuren groen en rood als indicatie dat iets goed dan wel fout of onvolledig is ingevuld, is niet voldoende. Dit moet voor (kleur)blinden en slechtzienden ook op andere manieren kenbaar worden gemaakt. Juist die interactiviteit van e-formulieren vraagt specialistische kennis en die hebben lang niet alle overheden.”

Meer weten?

Heb jij niet genoeg mankracht of kennis? Bel ons dan voor vrijblijvend advies, een e-formulieren analyse of laat direct een van onze specialisten bij jouw organisatie detacheren. Dan bespaar je niet alleen tijd en geld door minder baliebezoek en –handelingen, maar ben je bovendien WCAG-compliant en vergroot je tegelijkertijd het bereik van je website.



<<  De geboorte van een e-formulier

E-formulieren, niet alleen op papier de beste keuze  >>