ICATT interactive media ICATT interactive media ICATT interactive media

Een duurzame relatie kost tijd

Een duurzame relatie kost tijd

Wie in het kader van softwareontwikkeling de term ‘onderhoud’ hoort vallen, legt al snel de link met applicatiebeheer. En terecht, want net als een auto heeft software regelmatig een APK en grote beurt nodig om optimaal te blijven ‘draaien’. Volgens onze programmeur Riris Tambunan is daarvoor ook een andere vorm van onderhoud belangrijk, namelijk dat van de relatie met de klant.

Soepel onderhoud

Als je er iets langer over nadenkt, is dat ook niet vreemd. Software bouw je immers voor langdurig gebruik door de klant en zelden voor een paar weken of maanden. “Omdat software regelmatig moet worden aangepast aan veranderende marktomstandigheden, wettelijke eisen en nieuwe technologieën, blijf je vaak jaren met klanten in contact”, aldus Riris. “Hoe langer je de processen en medewerkers van een klant kent, hoe soepeler het onderhoud verloopt. Zeker als de digitale partner, zoals bij ICATT, relatief veel lange dienstverbanden kent. Ik werk hier zelf bijvoorbeeld al bijna negen jaar en werk met meerdere klanten al vanaf het begin samen. Andere collega’s werken hier zelfs nog langer.”

Wederzijds vertrouwen

Het wederzijdse vertrouwen dat voor zo’n duurzame relatie nodig is, kost uiteraard tijd. Dat geldt in het bijzonder voor onze opdrachtgevers die ICATT als verlengstuk van hun eigen organisatie zien. En onze medewerkers een beetje als collega’s beschouwen. Riris: “Omdat we onze software agile ontwikkelen, hebben klanten al snel iets tastbaars in handen. Hierdoor kunnen we sneller vertrouwen opbouwen dan wanneer je pas na een half jaar of langer iets oplevert. Het werkt goed als ook de bedrijfsculturen, visies en werkwijzen van beide kanten bij elkaar passen. En het is natuurlijk heel prettig als er ook op persoonlijk vlak een match is met je contactpersoon.”

Blind vertrouwen

“Zo maakt het nogal verschil of die persoon pragmatisch en doortastend is of juist meer ideologisch en terughoudend. Door de jaren heen hebben we geleerd om bij iedere klant op een passende manier te communiceren. Het scheelt ook wel dat mijn collega’s en ik gelukkig met allerlei mensen overweg kunnen. We nemen ze ook echt mee in het technische proces zodat het voor iedereen te volgen blijft. Met advies is het net zo. Als wij adviseren om een nieuwe release, of zelfs een nieuwe technologie, te implementeren, dan weten ze dat dit uitsluitend in hun belang is. Met over en weer vertrouwen, gaat de klant er blind vanuit dat wij het beste met hen voor hebben.”

 

Meer weten over onderhoud aan maatwerk software? Bel ons gerust voor een vrijblijvend advies.

 

>>  Systeembeheer is geen ‘kelderactiviteit’ meer