ICATT interactive media ICATT interactive media MENSELIJK DIGITAAL ICATT interactive media MENSELIJK DIGITAAL

5 redenen om te kiezen voor maatwerk software

5 redenen om te kiezen voor maatwerk software

Als je jouw processen wilt gaan digitaliseren, dan is er een heel aantal zaken waar je rekening mee moet houden en beslissingen over moet nemen. Eén van de fundamentele keuzes is tussen een kant-en-klare oplossing of maatwerk software. Roos de Groot, projectleider en product owner bij ICATT, geeft 5 redenen om maatwerk serieus in overweging te nemen.

Aansluiten bij het proces

Bij veel bedrijven, met name dienstverleners, overheid of non-profit, wijken de bedrijfsprocessen af van de standaard bestel- of inkoopprocessen. Wanneer je voor je digitalisering een ‘off-the-shelf’ softwarepakket aanschaft, zal je als bedrijf meestal genoodzaakt zijn om de processen aan te passen aan het systeem. Roos: “We zien dat er in veel gevallen binnen de organisatie workarounds worden gemaakt met vaak onlogische en arbeidsintensieve handelingen als resultaat. Onze ervaring leert dat het minder tijd en moeite kost om maatwerk software te laten bouwen. Daarmee kan je precies laten ontwikkelen wat er bij jouw bedrijf past.”

Minimum viable product vs. plug & play

Bij agile maatwerkontwikkeling wordt er in korte tijd snel een werkend onderdeel opgeleverd, het ‘minimum viable product’ (MVP). Daarbij ligt de focus op de kernprocessen, of de oplossingen die de meeste business value opleveren. Dankzij de agile en scrum werkwijze wordt niet alles in één keer opgeleverd, maar stap voor stap, op volgorde van meeste toegevoegde waarde naar steeds minder cruciaal. “Je kunt hierdoor snel aan de slag en hebt meteen waar voor je geld. Bij een standaard product hoef je minder tijd te stoppen in het uitdenken en ontwikkelen van de software, dat is bij een standaard product al gebeurd. Hierdoor zijn de initiële opstartkosten lager. De implementatie gaat echter niet over één nacht ijs. Het kan net zo lang als, of langer duren dan, het ontwikkelen van het MVP.”

Total cost of ownership (TCO)

“Omdat de software-applicatie meerdere jaren meegaat, moet je naar de complete kosten kijken over de gehele levensduur, oftewel de ‘total cost of ownership’ (TCO). In een pakket moet er soms iets aangepast worden, omdat het toch afwijkt van de standaard. In zulke gevallen moet een gespecialiseerde consultant (lees: duur) worden ingeschakeld, om van de doorlooptijd nog maar niet te spreken. Daarbij heeft een pakket vaak prijzige licenties, die altijd even hoog blijven terwijl je niet van alle functionaliteiten gebruikt maakt. Bij een aantal systemen nemen licentiekosten juist toe naarmate het aantal gebruikers of het gebruik (aantal keer inloggen bijvoorbeeld) toeneemt! Bij maatwerk heb je gekozen om de belangrijkste functies te laten ontwikkelen. Wanneer die gebouwd zijn, resteren alleen nog onderhoud- en hostingkosten. Uiteindelijk is de TCO voor maatwerk lager en blijven de moeite en de frictiekosten voor het hervormen van de organisatie en het bedrijfsproces je bespaard.”

Gestandaardiseerd, stabiel en overdraagbaar

“Bij een maatwerk oplossing hoef je niet bang te zijn dat het onstabiel is of dat je afhankelijk wordt, en blijft, van dat ene bedrijf vanwege het maatwerkstuk. Een kwalitatieve digitale partner werkt met standaard programmeertalen, gebruikt ontwikkelstandaarden, houdt zich aan standaard kwaliteitseisen en documenteert, indien nodig. Wij maken van tevoren afspraken met onze klanten over wie de eigenaar van de code is (zij). Mochten ze naar een andere partij willen overstappen, dan kunnen ze de code meenemen. We werken in de nieuwste ontwikkeltalen (.NET Core) en werken volgens de standaard ontwikkelrichtlijnen zodat er een stabiele applicatie draait. Een nieuwe partij kan er zo mee uit de voeten”.

Passende user interfaces

Een andere plus van maatwerk is dat de user interfaces ook helemaal aangepast kunnen worden aan de verschillende gebruikersgroepen. Een standaardapplicatie is meestal gemaakt voor één type gebruikersgroep. Roos: “De interface van bijvoorbeeld een financieel pakket is vrij technisch en ziet er ingewikkeld uit. Het heeft functies die voor de interne medewerkers handig zijn, maar voor een cliënt totaal overbodig. Een deel van dat pakket wordt soms voor een cliënt toegankelijk gemaakt in bijvoorbeeld een standaard ‘Mijn omgeving’. Dat ziet er dan ècht niet begrijpelijk uit, om over de toegankelijkheid of het gebruik op een smartphone nog maar te zwijgen. Bij maatwerk sluit de interface aan bij de verschillende gebruikers en ben je vrij om het voor iedereen begrijpelijk te maken en te laten aansluiten bij de huisstijl. Daarbij kun je het gaandeweg optimaliseren en knoppen verplaatsen of weghalen”.

Werk jij met standaard software en laat de integratie met de backoffice of andere systemen te wensen over? Of sta je aan het begin om te investeren in digitalisering? Bel ons dan voor vrijblijvend advies.