ICATT interactive media ICATT interactive media

Online formulieren in Amsterdam: burgers regelen het zelf

Een parkeervergunning aanvragen, inschrijven voor een zelfbouwkavel, ontheffing regelen voor het plaatsen van een bouwcontainer of het aanvragen van een scholierenvergoeding: de gemeente Amsterdam regelt veel dienstverlening digitaal. Een team professionals, waar ICATT deel van uitmaakt, bouwt nieuwe formulieren en past bestaande formulieren aan.

Gemeente Amsterdam wil in 2025 alle dienstverlening aan Amsterdammers ook digitaal aanbieden. Digitale dienstverlening heeft voordelen: het is sneller en makkelijker voor burgers. Zij kunnen zelf regelen wat ze nodig hebben, zonder in de rij te staan bij een loket of in de wacht te hangen aan de telefoon.

Slimme formulieren bouwen

In slimme digitale formulieren wordt informatie uit de gemeentelijke basisadministratie automatisch ingevuld. Na het invullen en eventueel betalen gaat alle informatie vanzelf naar achterliggende systemen bij de gemeente, de burger wordt op de hoogte gehouden via e-mail, sms of zelfs WhatsApp. Dat is de ambitie van gemeente Amsterdam. Wij werken daaraan mee: we analyseren de digitale processen, stemmen de inhoud af met experts en bouwen en onderhouden de formulieren.

Het verhuisformulier wordt per maand ongeveer tweeduizend keer ingevuld

Snel aanpassingen doorvoeren

Nieuwe formulieren, wijzigingen op bestaande formulieren: alle werkzaamheden worden gepland en uitgevoerd volgens de Scrum-methode. Zo worden resultaten snel zichtbaar en kunnen aanpassingen snel worden doorgevoerd.

Onze aanpak werkt. Formulieren worden vlot ontwikkeld en vaak gebruikt. Een voorbeeld: het verhuisformulier wordt per maand ongeveer tweeduizend keer ingevuld.

 

Bron video: sociaaljaarverslag2017.1amsterdam.online/en/desktop-sociaal-jaarverslag-2017/inhoud-video.html